کافئین و ورزش

کافئین یک ماده بسیار رایج است که افراد برای افزایش عملکرد فیزیکی از آن استفاده می کنند. ورزش کاران نیز از این قاعده جدا نیستند و برای آن که در تمرینات و مسابقات عملکرد بهتری از مهارت هایشان را به نمایش بگذارند، از این ماده استفاده می کنند. کافئین به صورت قرص، کپسول، آدامس و نوشیدنی  مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب تاثیرات کافئین در ورزش را با استناد به پژوهش های جدید را مرور کردیم.

همانطور که اغلبمان می دانیم، قهوه سرشار از کافئین است. کافئین ماده ای محرک است که به عنوان دارو و یا نوشیدنی انرژی زا مصرف می شود. 90 درصد مردم دنیا در روز کافئین مصرف می کنند. این ماده در چای، کاکائو، کولا و صد البته قهوه وجود دارد. در نظر مردم، مصرف کافئین باعث سرحال آمدن و افزایش مقاومت ورزشکاران می شود که برخی منتقدین مصرف این ماده را نوعی دوپینگ می دانند.

در سال های 1984 تا 2004 این ماده به عنوان یکی از مواد محرک زا  و ممنوعه در کمیته ملی المپیک بود که مصرف آن توسط ورزشکاران با محرومیت هایی همراه است. از سال 2004 به بعد مصرف کافئین مجاز شد اما محدودیتی برای آن در نظر گرفتند. کمیته ضد دوپینگ (wada)  تعیین کرده است اگر در آزمایش سطح ادراری یک ورزشکار، کافئین بالای 12 میکروگرم در هر سی سی باشد، تخلف محسوب می شود. با این حال بعد از برداشته شدن ممنوعیت مصرف کافئین، مصرف این ماده در ورزشکاران بیش از گذشته شده است.

مطالعه تاثیر کافئین روی ورزش کاران

پژوهش ها نشان می دهد کافئین مدت زمانی را یک شخص می تواند به کارها و ورزش های سنگین بپردازد را افزایش می دهد. همینطور مصرف این ماده باعث می شود ورزشکاران دیر تر احساس خستگی کنند.

در یک مسابقه دوچرخه سواری، قبل از مسابقه به برخی از دوچرخه سواران 330 میلی گرم کافئین داده شد. پژوهشگران مشاهده کردند این دوچرخه سواران 7 درصد شدید تر رکاب می زدند بدون آن که  تلاش بیشتری به خرج بدهند. در پژوهش دیگری 80 نفر  در رشته دو و میدانی مورد مطالعه قرار گرفتند که پس از مصرف 250  میلی گرم کافئین، حدود 54 درصد در پرش طول، 60 درصد  در پرتاب وزنه و 80 درصد در دو سرعت صد متر عملکرد بهتری داشتند.

مصرف قهوه بدون کافئین ( دی کف) در فاصله زمانی محدودی باعث تاثیرات منفی در عملکرد ورزش کاران می شود. کافئین موجود در قهوه  از خستگی عضلات جلوگیری می کند و و قدرت بدنی و چربی سوزی را افزایش می دهد. همین امر باعث می شود در مصرف قند بدن صرفه جویی شود و ذخیره قند بدن افزایش پیدا کند.

کافئین به ورزش کاران کمک می کند تا ظرفیت مقاومت شخص در مقابله با حرارت فوری بالا ببرد، این اتفاق احتیاج به صرف انرژی فوری و زیادی دارد که مصرف قهوه با کافئین به شما در این امر کمک می کند.

البته خوردن قهوه با ضررهایی نیز همراه است. اگر قبل از انجام کارهایی نظیر سوزن نخ کردن، هدف کوچکی را زدن، پرتاب دارت  و … قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار بنوشید، ممکن است دچار اختلال در انجام این کارها شوید.

لابراتوار قهوه میم تنها مرکز کافئین سنجی نوشیدنی قهوه در ایران است. ما می توانیم هر قهوه از هر برندی را بررسی کنیم و کافئین آن را بسنجیم. این امکان برای برشته کاری ها و شرکت  یک فرصت استثنایی است تا  بتوانید قهوه تولید یا وارداتی را بر اساس مستندات معتبر ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *