رست تایم بولت

سطح زیر منحنی (AUC
چند سال پیش این ایده مطرح شد که سطح زیر منحنی پروفایل رست می‌تواند نشان‌دهنده انرژی کل دانه‌های قهوه در طول فرایند رست باشد. در حالی که نرخ افزایش منحنی (میزان تغییر در دقیقه که در فواصل سی ثانیه‌ای اندازه گرفته می‌شود) که در واقع همان مشتق اول منحنی است، سرعت کنونی افزایش دما را نشان می‌دهد و این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان آینده را پیش‌بینی کرد، سطح زیر منحنی نشانگر گذشته است.
مفهوم
تا حدی می‌توان این انتظار را داشت که دانه‌هایی با انرژی مشابه، رست مشابهی داشته باشند. انرژی‌ای که می‌تواند با رستی کوتاه و دمای بالا یا یک رست ملایم‌تر و به نسبت طولانی‌ در دماهای پایین‌تر تامین شود. در یک محدوده معین، می‌توان چنین فرض کرد که اگر انرژی وارد شده به دانه‌های قهوه قابل مقایسه باشد، نتیجه هر دو رست طعم یکسانی به دنبال خواهد داشت.
مساحت زیر منحنی رست نشان دهنده کل انرژی تولیدشده به وسیله آن است و به عنوان سطح زیر منحنی دمای دانه‌های قهوه و بالاتر از یک دمای پایه مشخص محاسبه می‌شود. نموداری که نقطه آغازین آن ابتدای رست یا یک نقطه مشخص و تعریف‌شده (مانند نقطه زرد رنگی که به عنوان DRY در آرتیزان مشخص شده)، و نقطه پایانی آن انتهای فرایند رست (که در آرتیزان با عنوان DROP مشخص شده است) می‌باشد. با فرض اینکه مساحت زیر منحنی یک پروفایل رست با انرژی دریافت شده توسط آن همبستگی دارد، می‌توان این مساحت را به عنوان معیاری برای ایجاد ثبات در نظر گرفت.
آرتیزان در تمامی نسخه‌های خود همیشه نرخ افزایش دمای دانه‌های قهوه و دمای محیط را محاسبه کرده و در نسخه‌های جدیدتر توانسته مساحت ناحیه بین دمای پایه صفر و منحنی‌های دمای دانه‌های قهوه و دمای محیط و همچنین ناحیه بین این دو منحنی که به ETBTa شاخته می‌شود را محاسبه نماید. با گذشت زمان مشخص شد که استفاده از صفر درجه به عنوان دمای پایه ممکن است اندازه‌گیری مفیدی نبوده و نتیجه اثربخشی را به دنبال نداشته باشد. اخیراً در فروم home-barrista.com در خصوص استفاده بالقوه از این نوع اندازه‌گیری، کار با دمای پایه بالاتر از ۱۱۰ درجه سانتیگراد و همچنین نقطه توقف رست کردن بحث شد و برای فعال کردن برخی آزمایش‌هایی که پیرامون این ایده شکل گرفته بود، در نسخه v1.0 محاسبه ETBTa با پشتیبانی انعطاف‌پذیرتری نسبت به نسخه قبلی و در راستای دستیابی به مفهوم AUC جایگزین گشت.
برای ساده‌سازی کارها و همچنین قابل مقایسه نمودن مقادیر به دست‌آمده از مساحت زیر منحنی، حتی در حالتی که آرتیزان با درجه فارنهایت کار می‌کند، دستگاه آن را به صورت C*min محاسبه می‌کند. در این میان، ناحیه بین نمودار دمای دانه‌های قهوه و دمای پایه که به صورت دلخواه تنظیم شده است به عنوان مرجع در نظر گرفته می‌شود. این محاسبه می تواند محدود به شروع از نقطه CHARGE، نقطه عطف (TP)، DRY یا آغاز شکست اول (FCs) باشد. دمای پایه نیز به گونه‌ای متناوب می‌تواند از دمای دانه‌های قهوه در آغاز محاسبه ناحیه‌ی زیر نمودار به دست آید.

محاسبه AUC یا مساحت زیر منحنی را می‌توان از پنجره Statistics پیگیری کرد (به این صورت که ابتدا وارد منوی Config شده و سپس Statistics را انتخاب کنید). پنجره‌ای که میتوان درون آن نقطه شروع و دمای پایه را انتخاب و علامتگذاری کرد. اگر گزینه From Temp انتخاب شده و تیک مربوط به آن زده شود، دمای پایه به صورت پویا و داینامیک از شروع ناحیه زیر منحنی گرفته و محاسبه می‌شود.

مجموع نواحی زیر منحنی یک پروفایل رست تحت تنظیمات مشخص‌شده، بر روی محور افقی (محور x) و در قسمت پایینی منحنی‌های رست نمایش داده می‌شود. در حالت اصلی مشخصاتی نظیر تاریخ/زمان، دانه‌های قهوه، اندازه دسته، میزان کاهش وزن و رنگ آن نمایش داده می‌شود. این در حالی است که حالت دوم، حداکثر دمای محیطی (حداکثر ET یا MET)، میانگین نرخ افزایش دمای محاسبه شده از نقطه عطف و مقدار مساحت زیر منحنی بر حسب C*min را نشان می‌دهد. برای جابجایی بین این دو حالت کافیست تا بر روی گزینه characteristics کلیک راست کنید.

حالت اصلی

حالت دوم MET/RoR/AUC
اگر گزینه AUC در پنجره Statistics و در نوار Display فعال شود، مقادیر زیر منحنی در هر فاز را نشان خواهد داد.
LCD و Target
اگر در پنجره تنظیمات مذکور، گزینه LCD علامت زده شود، آرتیزان LCD دیگری را در کنار LCDهای مربوط به فازها اضافه می‌کند که مساحت زیر منحنی در حال اجرا را در حین ضبط نمایش می‌دهد. کلیک راست روی این LCD حالت آن را بین سطح زیر نمودار در حال اجرا، فاصله تا AUC مورد نظر که در قسمت تنظیمات مشخص شده بود (به رنگ آبی اگر کمتر از هدف است و قرمز در حالت‌های دیگر) و مساحت زیر منحنی در حال اجرا که از اولین شکست محاسبه شده است، تغییر می‌دهد. همچنین حالت Target می‌تواند به رست‌مسترها برای پایان دادن به فرایند رست با هدف خاصی از منطقه زیر منحنی کمک نماید. اگر گزینه background علامت زده شود، این هدف می‌تواند از گزینه background گرفته شود.

Guide
آخرین ابزار پیاده‌سازی در آرتیزان گزینه guide است. مشابه با خطوطی که در آرتیزان، آینده‌ی منحنی‌های اصلی دما را بر اساس نرخ افزایش فعلی پیش‌بینی می‌کنند، با در نظر گرفتن سطح فعلی زیر منحنی و نرخ افزایش در نقطه‌ای از زمان که سطح زیر نمودار هدف به دست می‌آید یک خط‌کش عمودی نازک ارائه و نشان داده می‌شود.
ملاحظات
مقدار سطح زیر منحنی رست (AUC) که اکنون در آرتیزان اجرا می‌شود یک مقدار مطلق نیست و به اعداد داده شده به آن برای شروع و پارامتری نظیر دمای پایه بستگی دارد. بنابراین تنها در صورتی که این تنظیمات مقدار برابری داشته باشند، می‌توان مقادیر حاصل از ناحیه زیر منحنی‌های رست را در پروفایل‌های گوناگون مقایسه نمود. اگر یک نشانگر بصری مانند نقطه زرد (DRY) را به عنوان نقطه شروع و همچنین تعیین دمای پایه را انتخاب کنید، میزان اعداد حاصل از ناحیه زیر منحنی در بین ماشین‌ها می‌تواند قابل مقایسه باشد، حتی اگر پروب یک دستگاه کمتر از دیگری خوانده شود. دلیل این مسئله این است که حتی اگر پروب‌ها به دلیل ابعاد یا نحوه قرارگیری‌شان کاملاً متفاوت باشند، اغلب افزایش دمای مشابهی را نشان می‌دهند.
در حالی که بدون شک ناحیه زیر منحنی با کل انرژی داده شده به دانه‌های قهوه همبستگی دارد، اما نمی‌تواند توضیح کاملی باشد بر فیزیک پیچیده و انتقال انرژی دانه‌های قهوه‌ای که در حال رست هستند. گذشت زمان به ما نشان خواهد داد که این معیار چقدر می‌تواند برای تصمیم‌گیری در خصوص پایان فرایند رست و یا ثبات آن مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *