راهنمای رست تایم بولت

نحوه استفاده از RoasTime 2
RoasTime در حقیقت نرم‌افزار اختصاصی پروفایل برشته‌کاری دستگاه Aillio است و شما می‌توانید از این نرم‌افزار برای نظارت بر برشته‌کاری و کنترل کار خود در هنگام کار با دستگاه Aillio Bullet R1 استفاده کنید. نرم‌افزاری که کاملاً رایگان است و نسخه شماره ۲ آن برای نصب بر روی سیستم‌های مک، PC و لینوکس در دسترس است.
برخی از جنبه‌های مربوط به پروفایل‌های رست به نظر متناقض می‌رسند و یا شاید غیرمعمول به نظر آیند، به همین دلیل اگر قبلاً با پروفایل‌های برشته‌کاری مواجه نشده‌اید، ممکن است در اولین نگاه کمی گیج‌کننده به نظر آیند. حالا با در نظر گرفتن این موضوع، این راهنما آماده است تا به عنوان راهنمایی برای شروع در کنار برشته‌کاران و کسانی که قصد دارند با این دستگاه قهوه را برشته کنند قرار گیرد. این راهنما شامل خلاصه‌ای از برخی رابط‌های کاربری نرم‌افزار، ایده‌های اصلی و اساسی در مورد نحوه عملکرد Bullet R1 و همچنین نحوه استفاده از داده‌های رست به بهترین شکل از طریق تجزیه و تحلیل پروفایل برشته‌کاری است.
لطفاً این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که RoasTime نرم‌افزاری در حال پیشرفت است و به مرور زمان و به طور منظم ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. این راهنما اینطور فرض می‌کند که شما قبلاً کتابچه راهنمای اصلی دستگاه برای برشته‌کاری قهوه با دستگاه Bullet R1 را خوانده‌اید. در زمان نوشتن این مقاله، آخرین نسخه آپدیت شده این نرم افزار RoasTime نسخه ۲٫۵٫۵ است. با رونمایی نسخه‌های دیگر و اضافه شدن ویژگی‌های جدید، این مقاله را نیز بر همان اساس به روز رسانی خواهیم کرد.
چگونه شروع کنیم؟
اگر قبلاً از این نرم‌افزار استفاده نکرده‌اید در اولین قدم باید RoasTime 2 (RT2) را دانلود و سپس نصب کنید. برای انجام این کار به آدرس اینترنتی https://downloads.aillio.com بروید و متناسب با سیستم عامل کامپیوتر خود، نسخه مربوطه را انتخاب و دانلود نمایید. هنگامی که نرم‌افزار را نصب می‌کنید، مطمئن شوید که دستگاه شما به برق وصل است، خاموش است و از طریق میکرو USB در قسمت پشت کنترل پنل به سیستم مک و یا رایانه شخصی شما متصل است.
در ویندوز از شما خواسته می‌شود تا درایورهای USB را نصب کنید، اما برای نصب صحیح درایورها ابتدا باید Bullet R1 را از طریق USB متصل نمایید. اگر به دلایلی نصب درایورها ناموفق بود، می‌توانید با انتخاب گزینه Force Update Drivers از منوی Tools، مجدداً از طریق USB به دستگاه Bullet R1 متصل شوید.
زمانی که RoasTime راه‌اندازی و اجرا شد، باید با وارد کردن شناسه Aillio خود وارد شود. این مطلب را به خاطر داشته باشید که این شناسه با شناسه‌ی ورود شما به سایت www.aillio.com یکسان نیست. ایجاد یک شناسه Aillio به شما این امکان را می‌دهد که پروفایل‌های برشته کاری خود را با حافظه کمکی در Roast.World همگام سازی کنید، پروفایل‌های دیگران را در RoasTime خود دانلود کنید و همچنین در انجمن به بحث و مشارکت نظر بپردازید.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید با کلیک بر روی Sign un here یک شناسه Aillio برای استفاده در نرم‌ افزار RoasTime ایجاد کنید.
اضافه کردن دانه‌های قهوه به دستگاه
اگر می‌خواهید نتیجه برشته‌کاری خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و یا با آن‌ها مقایسه کنید، و یا اگر قصد دارید که از ردیابی موجود بهره‌مند شوید، بهتر است دانه‌های قهوه خود را به RT2 اضافه کنید. این کار را ابتدا با ورود به Roast.World و با شناسه Aillio خود و انتخاب Find Beans از منوی Beans در سمت چپ انجام دهید.

برای افزودن دانه‌های قهوه خود اینجا را کلیک کنید!
اگر دانه‌های قهوه‌تان را از فروشنده‌ای خریداری کرده‌اید که از قبل در Roast.World وجود دارد، ممکن است متوجه این مسئله شوید که دانه‌های قهوه‌ای که شما قصد رست آن را دارید قبلاً توسط فرد دیگری اضافه شده‌اند. اگر چنین نبود، در این صورت می‌توانید دانه قهوه (و یا حتی فروشنده) را خودتان ایجاد کنید.

در اینجا می‌توانید یک دانه قهوه موجود را جستجو کنید و یا خودتان آن را در پایگاه داده Roast.World ایجاد کنید.
زمانی که دانه مد نظرتان را پیدا کرده و یا آن را ایجاد کردید، باید با کلیک کردن بر روی دکمه Add to My Beans آن را به دانه‌های قهوه‌ای که پیش از این ثبت کرده‌اید اضافه کنید.

پس از اینکه دانه‌های قهوه را به لیست مورد نظر خود در Roast.World اضافه کردید، می‌توانید آن‌ها را به پروفایل‌های آینده خود در RoasTime 2 اضافه کنید (همچنین می‌توانید دانه‌هایی که قبلاً برشته کرده‌اید را اضافه کنید و سپس نام آن‌ها را در تاریخ بعدی، چه در Roast.World و یا در RoasTime 2 اضافه کنید).
البته به این مسئله نیز توجه داشته باشید که در هفته‌ها و ماه‌های آینده، Roast.World دستخوش تغییرات چشمگیری در ظاهر و عملکرد خواهد شد. ما بر این اساس این راهنما را به روز خواهیم کرد و همچنین راهنمای جداگانه‌ای برای آن پلتفرم نیز تولید خواهیم کرد.
حال، زمانی که دانه‌های قهوه خود را اضافه کردید، وقت آن است که….

پیش گرمایش دستگاه Bullet
دمای پیش گرمایش را روی صفحه کنترل دستگاه Bullet R1 خود تنظیم کنید و همچنین دکمه PRS را در صفحه کنترل فشار دهید یا دکمه «Start Preheating» را در RT2 فشار دهید.

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، می‌توانید کل زمان پیش گرمایش، دمای دانه قهوه (گرفته شده از پروب سنتی دمای دانه قهوه)، ROR (نرخ افزایش، مجدداً از پروب سنتی دمای دانه قهوه گرفته شده است) و دمای درام IR را کنترل کنید. در ادامه به هر یک از این مقادیر خواهیم پرداخت.
دمای درام IR در حین پیش گرمایش
IR مخففی برای مادون قرمز است. تمام دستگاه‌های Bullet، از همان نسخه‌های ابتدایی و پیش خرید V1 تا آخرین مدل‌های V2، همگی از مادون قرمز برای اندازه‌گیری دمای پیش گرمایش درام استفاده می‌کنند. Bullet همانطور که گرم می‌شود، قبل از تلاش برای تثبیت مجدد با دمای تنظیم شده، دمای پیش‌گرمایش انتخابی را حدود ۵ درجه بیش از حد خواهد کرد. در این مرحله، دستگاه تقریباً آماده برشته‌کاری خواهد بود.
دمای دانه قهوه در حین پیش گرمایش
البته در زمانی که برشته‌کننده اقدام به مرحله پیش گرمایش می‌کند هیچ دانه‌ قهوه‌ای درون درام وجود ندارد. اما با گرم شدن درام، هوای داخل دستگاه برشته‌کاری نیز گرم شده و باعث می‌شود دمای پروب دانه‌های قهوه افزایش یابد. ما برشته‌کننده‌های فراوانی داشته‌ایم که در مرحله پیش گرمایش، از این دما به عنوان نماینده‌ای برای مقدار کل انرژی گرمایی ذخیره‌شده در درام استفاده می‌کردند، اما به اعتقاد ما این نوع خواندن دما نمی‌تواند چندان موثر باشد، چرا که عوامل بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است بر این پروب تاثیر بگذارند، عواملی که هیچ کدام ارتباط چندانی با میزان آماده بودن دستگاه Bullet برای انجام برشته‌کاری ندارند.
دمای محیط، جریان هوا در درام، برشته‌کاری‌های قبلی (زمانی که بدون فاصله به برشته کردن دانه‌های قهوه اقدام می‌کنید) و غیره، همه و همه بر روی این پروب تاثیرگذار است. بنابراین، اگر دستورالعمل برشته‌کاری را مشاهده کردید که دمای پروب دانه‌های قهوه را قبل از شارژ کردن دستگاه می‌خواند، نباید نگران تطبیق آن باشید. تنها منتظر فرمان Charge از سوی دستگاه برشته‌کاری بمانید و یا مطمئن شوید که دمای درام IR یکسان است و ROR نیز ثابت شده است. بحث به ROR رسید…
«ROR» و «زمان کل» در مرحله پیش گرمایش
مقدار ROR (نرخ افزایش) بر حسب درجه سانتیگراد و یا فارنهایت در دقیقه محاسبه می‌شود. این مسئله نشان دهنده سرعت گرم شدن (و یا خنک شدن) پروب دانه‌های قهوه است. کمی جلوتر در خصوص ROR بحث خواهیم کرد، اما باید بدانید که این مقدار در حین پیش‌گرمایش تصوری تقریبی از اینکه دستگاه به اندازه کافی گرم شده است و یا خیر به ما می‌دهد. ROR از مقادیر بالا شروع می‌شود و با گذشت زمان به آرامی سقوط می‌کند، تا زمانی که انرژی حرارتی وارد شده به درام به حالت سکون و ایستا درآید. در این مرحله با RORای که به طور مداوم در مجاورت صفر قرار دارد، دستگاه برشته کاری آماده برای شارژ است.
ریختن دانه‌های قهوه در دستگاه Bullet R1
شارژ کردن دستگاه به این معناست که دانه‌های قهوه را درون آن می‌ریزیم. دو راه برای ورود دستگاه به حالت شارژ وجود دارد: خودکار و دستی. دستگاه Bullet R1 به محض رسیدن به دمای پیش گرمایش مورد نظر و تثبیت ROR و یا آنکه دستگاه برشته‌کاری حداقل ۲۵ دقیقه در حالت پیش گرمایش باقی بماند، به طور خودکار وارد حالت شارژ دانه‌های قهوه می‌شود.
همچنین می‌توانید با فشردن دکمه PRS که بر روی کنترل پنل دستگاه قرار دارد و یا با فشار دادن دکمه Charge در RT2 به صورت دستی وارد حالت شارژ شوید.
زمانی که دانه‌های قهوه را داخل دستگاه می‌ریزید، دستگاه Bullet R1 به طور خودکار آن‌ها را شناسایی کرده و عملیات برشته‌کاری را آغاز می‌کند.
حالت برشته‌کاری در RT2: ایجاد پروفایل برشته‌کاری
زمانی که شروع به رست و برشته‌ کردن قهوه می‌کنید، RT2 شروع به ثبت دمای دانه‌های قهوه و سایر داده‌ها و نقاط عطف در طول زمان برشته‌کاری می‌کند. همه چیز در زمان واقعی ثبت و ترسیم خواهد شد و در نهایت آنچه به شما تحویل داده خواهد شد، پروفایل برشته‌کاری شماست.
چرا دو نوع خوانش متفاوت از دمای دانه‌های قهوه وجود دارد؟
زمانی که در حال برشته‌کاری هستید، متوجه خواهید شد که پنل بالا و سمت چپ در RT تغییر می‌کند. در دستگاه‌های برشته‌کاری با IBTS (نظیر V 1.5 و V 2، یا برای کسانی که IBTS را جداگانه خریداری نموده‌اند)، مقدار IR Drum Temp اکنون به عنوان IR Bean Temp نمایش داده می‌شود که دومین دمای دانه‌های قهوه است.

دومین خوانش از دمای دانه‌های قهوه!
دستگاه برشته‌کاری Bullet R1 V2 دارای دو سنسور مختلف است که برای تشخیص دمای دانه قهوه استفاده می‌شوند. هر زمان که Bean Temp را به خودی خود در RT2 می‌بینید، به میزان دمایی اشاره دارد که پروب سنتی از دانه‌های قهوه اندازه‌گیری کرده است. در حقیقت این همان نوع پروبی است که به صورت پایه در تمام دستگاه‌های برشته‌کاری در سرتاسر جهان استفاده می‌شود، پروبی که یک منحنی پروفایل برشته‌کاری را به صورت سنتی تولید می‌کند. این پروب‌ها برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در حالی که به افرادی که قهوه‌ها را برشته می‌کنند کمک می‌کنند تا بیشتر و بیشتر در خصوص نحوه برشته کردن خود اطلاعات کسب کنند، داده‌هایی ارائه می‌دهند که کاربردهای محدودی دارند. پروب‌های سنتی دیر گرم می‌شوند، بدان معنی که همیشه از دمای واقعی دانه‌های قهوه عقب می‌مانند و خوانش آن‌ها نیز تحت تاثیر بسیاری از متغیرهای دیگر است، از وزن باری که درون دستگاه ریخته شده تا دمای محیط. به گونه‌ای خلاصه‌تر می‌شود گفت که این پروب‌ها چندان قابل اعتماد نیستند.
اما سنسور مادون قرمز دمای دانه‌های قهوه و یا به صورت اختصار IBTS به شیوه‌ای کاملاً متفاوت عمل می‌کند. این سنسور از مادون قرمز برای اندازه‌گیری مستقیم دمای دانه‌های قهوه بدون هیچگونه تاخیری استفاده می‌کند. این به معنای سرعت بیشتر و دقت بالاتر است. شما می‌تواند با فشردن دکمه A در کنترل پنل، بین دو خوانش دمای دانه‌های قهوه در Bullet R1 خود جابجا شوید. زمانی که چراغ X روشن می‌شود، شما در حال مشاهده IBTS هستید. در غیر اینصورت، شما به پروب سنتی دانه‌های قهوه نگاه می‌کنید.

 

انجام تنظیمات مربوط به زمان واقعی

چه کار می‌کنی؟ دقیقاً همین کار را!
تنظیمات پاور، درام و فن همگی در پنل سمت چپ RT2 نمایش داده‌ می‌شوند. می‌توانید این تنظیمات را مستقیماً از درون نرم افزار انجام دهید و یا آنکه می‌توانید به طور متناب دکمه مربوطه را در کنتل پنل فشار دهید. در هر صورت، RT2 همیشه مقادیر فعلی را در اینجا نمایش خواهد داد. همانطور که در تصویر زیر نیز نشان داده شده است، تغییراتی که شما ایجاد می‌کنید در جدول زمانی نشان داده شده در زیر پروفایل برشته‌کاری ثبت می‌شود.

تغییرات تنظیمات پاور، فن یا درام در اینجا در جدول زمانی تنظیمات کنترل ثبت می‌شوند.
مقادیر دیگر
در بالای نمودار پروفایل برشته‌کاری، بسته به اینکه چه نوع برشته‌کاری‌ای را ترجیح می‌دهید، مقادیر دیگری را نیز خواهید دید که ممکن است برای شما مفید باشند:

زمان سپری شده از زمان شکست اول، درصد پیشروی، دمای دلتا و زمان سپری شده از شکست دوم.
عبارت TS-FC در حقیقت مخففی است برای زمان سپری شده از زمان شکست اول. این زمان برای کسانی که دانه‌های قهوه خود را برای مدت معینی از اولین شکست برشته می‌کنند زمان مفیدی است. برای مثال، می‌توانید ۴۵ ثانیه پس از شروع اولین شکست به رست کردن دانه‌های قهوه خود ادامه دهید.
DV نیز مخففی است برای کلمه پیشروی و توسعه. این مقدار نیز به نسبت زمان سپری شده از شکست اول بر کل زمان برشته‌کاری اشاره دارد و برای برشته‌کارهایی مفید است که بر اساس نوعی از پیشروی خاص عمل می‌کنند و به این مسئله که میزان پیشروی برشته‌کاری نشان دهنده کامل شدن آن است باور دارند. نظرات این افراد در خصوص میزان ایده‌آل توسعه و پیشروی دانه قهوه ممکن است بین ۶ تا ۲۵ درصد (و یا حتی بیشتر) متغیر باشد و می‌توان گفت که تا حد زیادی به سلیقه شخصی بستگی دارد.
DT نیز مخففی است برای دمای دلتا و معیاری است که نشان می‌دهد دمای دانه قهوه از زمان اولین شکست چند درجه افزایش یافته است. این عدد نیز، عددی است که بسیاری از برشته‌کنندگان قهوه برای اندازه‌گیری میزان اتمام کارشان به آن تکیه می‌کنند. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر، این مقدار هنوز از پروب سنتی بدست می‌آید، اما در نسخه‌های بعدی قصد داریم که قرائت‌های IBTS آن را نیز لحاظ کنیم.
علامتگذاری رویدادها

رویدادهای برشته‌کاری خود را در اینجا مشخص کنید.
زمانی که صحبت از شکست اول شد، شما می‌توانید این رویداد و سایر رویدادهای مهم در برشته‌کاری را در نرم افزار RoasTime 2 مشخص نموده و علامتگذاری نمایید. نشانگر رویداد در زیر پروفایل برشته‌کاری نشان داده می‌شود. با فشار دادن هر کدام از این دکمه‌ها به عنوان رویدادهای مختلف می‌توانید آن‌ها را ثبت کنید. البته این مسئله که قصد ثبت کدام رویدادها را دارید کاملاً به شما بستگی دارد، اما به طور کلی هر برشته‌کاری باید با فشار دادن دکمه مربوطه در RT2 یا با فشار دادن و نگه داشتن F1 در کنترل پنل اولین شکست را علامت‌گذاری کند.
خوانش پروفایل برشته‌کاری
همانطور که در بالا به طور خلاصه ذکر شد، پروفایل برشته‌کاری نموداری از دمای دانه‌های قهوه در طول زمان است. از بسیاری جهات تمام منبع برشته‌کاری قهوه مبتنی بر داده است، اما اگر قبلاً آن را ندیده باشید، ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد. بیایید کمی در آن دقیق‌تر شویم.

یک پروفایل برشته کاری معمولی!
به چه چیزی باید نگاه کنم؟
X محور زمان و Y محور دما است. محور Y ثانویه که در سمت راست واقع شده است نیز مشتق دما است که با عنوان ROR نیز شناخته می‌شود.
سه خط به صورت همزمان ترسیم شده است. خط آبی، خوانش دمای دانه‌های قهوه به روش جدید و به وسیله IBTS (یا دمای درام IR در مدل‌های قدیمی‌تر) است. خط بنفش خوانش دمای دانه‌های قهوه به صورت سنتی و به وسیله پروب است و خط قرمز که نوسان‌های زیادی نیز دارد همان ROR است.
بنفش و آبی: پروب سنتی در مقابل IBTS
بیایید ابتدا در این باره صحبت کنیم که چرا آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. پروب سنتی دانه‌های قهوه در مرحله پیش‌گرمایش گرم می‌شود. در این خصوص زمانی که من ۳۵۰ گرم دانه قهوه اتیوپی را داخل درام ریختم، دمای آن حدود ۱۲۵ درجه بود. بنابراین می‌توانید ببینید که در آن درجه حرارت شروع به برشته‌کاری می‌کند. زمانی که پروب با دانه‌هایی که هم ‌دمای اتاق هستند تماس پیدا می‌کند دمای آن کاهش می‌یابد. اما همانطور که پروب سرد می‌شود، خود دانه‌های قهوه در حقیقت در حال گرم شدن هستند و در یک نقطه خاص که به عنوان نقطه عطف برشته‌کاری شناخته می‌شود، دانه‌های قهوه به همان دمای پروب می‌رسند و از آن نقطه به بعد شروع به گرم شدن می‌کنند. از آنجا به بعد منحنی مثبت است. در این نوع برشته‌کاری، نقطه عطف درست قبل از ۱:۰۰ رخ داده است.
وجود تنها یک نقطه عطف یک مثال عینی از محدودیت‌های پروب‌های سنتی دانه‌های قهوه است. البته، دانه‌های قهوه برشته شدن را با دمای ۱۲۵ درجه سانتیگراد آغاز نمی‌کنند، خنک می‌شوند و سپس درجه حرارت آن‌ها افزایش می‌یابد. چنین دانه‌هایی از دمایی معادل با دمای اتاق آغاز می‌کنند و به محض ورود به محفظه درام شروع به گرم شدن می‌کنند. با این حال پروب‌های سنتی قادر به ثبت مستقیم این تغییرات نیستند. این پروب‌ها انرژی حرارتی را در مرحله پیش گرمایش ذخیره می‌کنند و دیگر به سادگی قابل تنظیم نیستند.
حال، هرآنچه گفته شد را با خوانش IBTS یا همان خط آبی در پروفایل برشته‌کاری مقایسه کنید. همانطور که از اندازه‌گیری دمای درام به سمت اندازه‌گیری دمای دانه‌های قهوه حرکت می‌کند، خوانشی که به دست می‌دهد به سرعت به دمای دانه‌های قهوه (به عبارت دیگر دمای اتاق) می‌رسد و کاهش پیدا می‌کند. این مسئله به طور کامل داده ساختگی و غیر واقعی‌ای به نام نقطه عطف را حذف می‌کند.
همانطور که در بالا ذکر شد، پروب‌های سنتی دانه‌های قهوه، تحت تاثیر عوامل دیگری نیز قرار دارند. از آنجا که این پروب‌ها صرفاً نماینده‌ای هستند برای دمای واقعی دانه‌های قهوه به دانه‌های قهوه نیاز دارند تا گرما را از طریق رسانایی و تماس به آن‌ها منتقل کنند، از این رو هرچه دانه‌های بیشتری را درون درام بریزید و آن را با دانه‌های قهوه بیشتری شارژ کنید سریع‌تر گرم می‌شود. هر برشته‌کاری که تا کنون دسته‌های متفاوتی از دانه‌های قهوه را درون Bullet و یا هر دستگاه برشته‌کار دیگری برشته کرده باشد قطعاً به شما می‌گوید که دمای ظاهری شکست اول بسیار متفاوت خواهد بود، به گونه‌ای که در دسته‌های بزرگ‌تر و با وزن بیشتر، این دما میزان بیشتری را نشان می‌دهد. اما واقعیت اینجاست که همه این داده‌ها اشتباه است. دانه‌های قهوه در همان دما در حال شکست هستند، اما پروب نمی‌تواند خوانش دقیقی از میزان دمای واقعی آن‌ها داشته باشد.
از سوی دیگر، IBTS به سادگی و در زمان واقعی، دمای سطحی دانه‌های قهوه را اندازه‌گیری می‌کند. این بدان معناست که دیگر فرقی نمی‌کند شما در حال برشته کردن ۳۰۰ گرم قهوه هستید یا ۱۰۰۰ گرم، شکست اول در همان دما رخ خواهد داد. سرعت، دقت و ثبات IBTS از دسته‌ای به دسته دیگر، یک ابزار یادگیری باورنکردی برای برشته‌کنندگان قهوه است.
ROR چیست؟
همانگونه که در بالا نیز گفته شد، ROR خطی است که پس از نقطه عطف ظاهر می‌شود. در بالا و به صورت خلاصه ROR را از نظر مرحله پیش گرمایش مورد بحث قرار دادیم، اما در هنگام برشته‌کاری قهوه به طور متفاوتی مورد استفاده قرار می‌‎گیرد. ROR همان مشتق ریاضی دمای دانه‌های قهوه است، به این معنی که شیب محنی دمای آن‌ها را نشان می‌دهد. مقدار صفر به آن معناست که شیب منحنی صاف است و دما تثبیت شده است. مقادیر بالا به این معنی است که دما به سرعت در حال افزیش است. یا مثلا ROR با مقدار ۱۰ به این معنی است که دمای دانه قهوه در ۱ دقیقه ۱۰ درجه افزایش می‌یابد.
چرا میزان آن از نقطه عطف شروع می‌شود؟ چون در حال حاضر، ROR تولید شده توسط RoasTime با استفاده از پروب سنتی محاسبه می‌شود و زمانی که برای اولین بار دانه‌ها درون درام ریخته می‌شود، ROR در حقیقت منفی است. دلیل آن نیز ناشی از این مسئله است که همانطور که قبلاً نیز دکر شد، دانه‌های قهوه زمانی که به درون درام ریخته می‌شوند در ابتدا موجب خنک شدن آن می‌گردند. در حقیقت پس از نقطه عطف است که دانه‌های قهوه شروع به گرم کردن پروب کرده و قبل از رسیدن به نقطه اوج آن را گرم و گرم‌تر می‌کنند (معمولاً در حدود ۱۵ الی ۲۳ درجه سانتیگراد)، سپس ROR باید شروع به کاهش کند.
در میان کسانی که به برشته‌کاری دانه‌های تخصصی می‌پردازند، توجه زیادی به ROR در حال کاهش می‌شود. اعتقاد بر این است که یک ROR آهسته، همیشه در حال کاهش و مثبت از ویژگی‌های بارز یک برشته کاری با طعم عالی است. همچنین به طور کلی به برشته‌کاران آموزش داده‌ می‌شود که یک ROR مسطح یا صفر و یا کمتر در انتهای عملیات برشته‌کاری منجر به طعم‌هایی شبیه به «پخته» می‌شود. با این همه، اینکه آیا همه این‌ها درست است یا نه، هنوز مورد بحث است، چرا که ROR همیشه بر اساس داده‌های پروب‌های سنتی به دست می‌آید که بسیار کند بوده و چندان قابل اعتماد نیستند. به عبارت دیگر، بسیاری از برشته‌کاری‌هایی که به نظر می‌رسد دارای ROR مثبتی در پایان کار هستند، ممکن است قبلاً در پروفایل برشته‌کاری مسطح شده باشند.
ما امیدواریم که در آینده بتوانیم برخی از این ایده‌ها را با داده‌های ROR بدست آمده از IBTS با دقت بیشتری بررسی نماییم. شاید دریابیم که کاهش ملایم و نسبی ROR مهم‌ترین مسئله نیست، یا اینکه ایجاد کردن طعم «پختگی» در هنگام برشته‌کاری از نظر فنی کار چندان مهمی هم نیست. در حال حاضر، به جای تکیه صرف بر داده‌های ROR در هنگام برشته‌کاری، توصیه می‌کنیم که مراقب زمان‌های IBTS هم باشید و به جوانه‌های چشایی خود اجازه دهید تا قضاوت کنند که چه نوع پروفایلی موفق است و کدام نیست.
تاریخچه برشته‌کاری شما
هنگامی که یک نوبت برشته‌کاری را تمام کردید، این مسئله در بخش تاریخچه برشته‌کاری شما نمایان می‌شود. می‌توانید با کلیک کردن روی نماد منوی Roast History در قسمت بالا و سمت چپ RT2 به این صفحه دسترسی پیدا کنید:

برای مشاهده تاریخچه برشته‌کاری خود بر روی من کلیک کنید!
از این قسمت می‌توانید تمام عملیات برشته‌کاری‌ای که در RT2 تکمیل کرده‌اید، از جمله نام برشته‌کاری، نوع دانه مورد استفاده، کل زمان صرف شده، وزن دانه سبز و تاریخ را مشاهده و مرتب کنید.

با کلیک بر روی آیکون چشم در سمت راست، می‌توانید پیش‌نمایش پروفایل برشته‌کاری خود را نیز مشاهده کنید:

از اینجا می‌توانید پروفایل برشته‌کاری را به طور کامل مشاهده کنید و یا اینکه آن‌ها را روی هم بیندازید و اجرا کنید.
سایر ویژگی‌ها… (چگونه می‌توانم…؟)
پروفایل‌ها را روی هم بیندازم؟
در اینجا شما تقریباً یک پروفایل برشته‌کاری برای نوعی دانه قهوه مخصوص را کامل کرده‌اید، اما می‌خواهید چند تغییر جزئی در آن ایجاد کنید. یا شاید هم بخواهید برشته‌کاری دسته بعدی خود را با پروفایل دیگری که از Roast.World دانلود کرده‌اید مقایسه کنید. پس احتمالاً برای شما مفید است که پروفایلی که می‌خواهید را در بالای برشته‌کاری خود قرار دهید. برای انجام این کار باید گزینه Overlay را در سمت راست بالای پیش نمایش پروفایل یا صفحه نمایش پروفایل انتخاب کنید. وقتی به صفحه Roasting بروید، متوجه خواهید شد که الان در حالت هم‌پوشانی هستید و پروفایل قبلی اکنون قابل مشاهده است.

دو مشخصه Overlay و Playback در هر دو حالت مشاهده و یا پیش نمایش یک پروفایل برشته‌کاری قابل دسترسی هستند. اما گزینه Edit تنها هنگام مشاهده پروفایلی که ایجاد کرده‌اید در دسترس است.
یک پروفایل را اجرا کنم؟
شاید پیش از این یک پروفایل برشته‌کاری را کامل کرده باشید یا شاید یکی را دانلود کرده باشید که حدس می‌زنید برای یک دانه خاص مناسب است. می‌توانید با کلیک بر روی Playback در قسمت سمت راست و بالا به طور خودکار آن پروفایل را اجرا کنید. این ویژگی تمام تغییرات ایجاد شده در حین رست را دوباره اجرا می‌کند و تنها بر اساس زمان است. اگر می‌خواهید که اجرای پروفایل را بر اساس درجه حرارات ویرایش کنید، باید از Recipe Creator جدید استفاده کنید که در حال حاضر تنها در نسخه بتا موجود است.
یک پروفایل را ویرایش کنم؟
برای ویرایش پروفایل، در حالی که در حالت نمایش کامل پروفایل برشته‌کاری هستید بر روی دکمه Edit کلیک کنید. در اینصورت شما قادر خواهید بود تا همه چیز را از نام پروفایل برشته‌کاری گرفته تا زمان اولین شکست را تنظیم کنید. البته باید در نظر داشته باشید که شما قادر به ایجاد تغییر در پروفایل‌هایی که دانلود کرده‌اید نمی‌باشید.
یک پروفایل را حذف کنم؟
اگر نمی‌خواهید که یک پروفایل خاص را حفظ کنید و نگه دارید، می‌توانید در همان صفحه ویرایش نسبت به حذف آن اقدام کنید. باز هم به خاطر داشته باشید که شما به هیچ عنوان نمی‌توانید پروفایل‌هایی که متعلق به شما نیستند را به طور کامل حذف کنید تنها می‌توانید آن‌ها را در Roast.World به حالت Undownload درآورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *