تایلند

تایلند
یکی از معتبرترین داستان های ورود قهوه به تایلند به سال ۱۹۰۴ برمی گردد. جایی که یک زائر مسلمان که از مکه به خانه باز می گشت، در راه بازگشت به تایلند از اندونزی گذشت و با خود یک گیاه روبوستا آورد که آن را در جنوب کشور کاشت. داستان دیگر مربوط به یک مهاجر ایتالیایی است که در دهه ۱۹۵۰ گونه عربیکا را به شمال کشور آورد. صرف نظر از اینکه هر کدام یا هر دوی این داستان ها درست باشد، تا دهه ۱۹۷۰ هیچ اهمیت اقتصادی ای به قهوه به عنوان یک محصول کشاورزی در کشور تایلند داده نشد.
در بین سال های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۹، دولت تایلند یک پروژه آزمایشی را اجرا نمود تا کشاورزان منطقه شمالی را تشویق کند تا به جای خشخاش و تولید تریاک به کشت قهوه اقدام کنند. در آن زمان ارزش قهوه به اندازه ای بالا بود که بتواند کشاورزان را مجاب کند تا از تولید تریاک و سبک کشاورزی مخصوص به آن چشم بپوشند. این نقطه آغاز صنعت قهوه در تایلند بود اما تا مدت زیادی قهوه به عنوان یک محصول عمده در کشاورزی این کشور به حساب نمی آمد. تولید قهوه در اوایل دهه ۱۹۹۰ به اوج خود رسید اما نوسانات قیمت جهانی قهوه، تولیدکنندگان این کشور را از تولید آن منصرف کرد.
از آنجایی که در شمال کشور بیشتر گونه عربیکا و در جنوب بیشتر گونه روبوستا کشت می شود، بخش بزرگی از نوسانات قیمتی مربوط به ارتفاعات شمالی است. ردیابی دقیق قهوه در تایلند بسیار دشوار است، چرا که قهوه اغلب از مرزهای میانمار و لائوس قاچاق می شود. امروزه کشور تایلند در میان تولیدکنندگان قهوه های خوب، به عنوان کشوری با قهوه ضعیف شناخته می شود. با این حال، هنوز هم برخی از مزارع و تعاونی های داخل کشور برای تولید یک محصول با کیفیت سخت در تلاش هستند. افزایش مصرف داخلی قهوه با کیفیت نیز به رشد این صنعت کمک می کند.
قابلیت ردیابی
قهوه ای که مربوط به مزارع کوچک باشد بسیار در این کشور نادر است و گروه های تولیدکننده یا تعاونی ها در میان تولیدکنندگانی که تمرکز بیشتری بر کیفیت قهوه دارند رایج تر هستند.
مشخصات طعمی
قهوه های بهتر کشور تایلند طعم شیرینی دارند اما کاملاً تمیز نیستند و اسیدیته کمی دارند. قهوه های این کشور اغلب طعم هایی نظیر ادویه و شکلات دارند با یک حس دهانی سنگین و پر همراه هستند.

مناطق پرورش دهنده قهوه
جمعیت: ۶۸۸۶۴۰۰۰
تعداد کیسه های ۶۰ کیلوگرمی در سال: ۶۶۴۰۰۰
منطقه شمالی
منطقه کوهستانی شمال تایلند از استان هایی قهوه خیز مانند چیانگ مای، چیانگ رای، لامپانگ، مای هونگ سون و تاک تشکیل شده است. تمام قهوه های تخصصی تایلند از این منطقه و از طریق تعاونی دوی چانگ به دست می آید.
ارتفاع: ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ متر
زمان برداشت: نوامبر تا مارس
زیرگونه ها: کاتورا، کاتیمور و کاتوای
منطقه جنوبی
در جنوب این کشور تنها گونه روبوستا کشت می شود و قهوه در استان هایی مانند سورات تانی، چومفون، ناخون سی تامارات، فانگ انگا، کرابی و رانونگ تولید می گردد.
ارتفاع: ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر
زمان برداشت: دسامبر تا ژانویه
زیرگونه ها: روبوستا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *