آنالیز چارت رست در برنامه آرتیزان

مسیر Tools » Analyzer
برشته کارها اغلب علاقمندند تا نتایج کار خود را تجزیه و تحلیل کنند تا میزان ثبات آن را اندازه گیری نموده، به دنبال مشخصاتی باشند که می توانند آن ها را بهبود بخشند و معیارهایی برگزینند برای امتیاز دادن به نتیجه برشته کاری خود. در این میان، نرم افزار آرتیزان، راه های زیادی را برای ارائه اطلاعات در خصوص برشته کاری به این افراد ارائه می دهد. از جمله آن ها می توان به Summary، Plotter، Math tabs، AUC و بسیاری چیزهای دیگر اشاره کرد.
آنالایزر ترکیبی از چند ابزار مختلف است که به فرد برشته کار کمک می کند تا بخش هایی از برشته کاری خود را تجزیه و تحلیل نماید. اولین مورد ابزار Curve Fit و یا برازش منحنی است. البته این ابزار شباهت بسیار زیادی به ابزارهای Math دارد که سال ها پیش در آرتیزان معرفی شدند. اما تفاوت آنالایزر با آن ها در این است که بسیار ارتقا یافته است. آنالایزر می تواند با استفاده از سه منحنی ریاضی مختلف منحنی BT یک پروفایل را برازش کند. برازش منحنی BT به همراه برازش منحنی ROR یا ΔBT پس از محاسبه شدن در پس زمینه قرار می گیرد. سپس منحنی محاسبه شده با منحنی BT در پروفایل مقایسه می شود. در این حالت جدولی خلاصه نشان داده می شود که اطلاعات دقیقی در خصوص کیفیت برازش ها درون آن ارائه شده است. آنالایزر همچنین می تواند BT پروفایل برشته کاری را با هر منحنی داده شده دیگری در پس زمینه مقایسه نماید.
ذکر یک مثال:
اجازه دهید قبل از پرداختن به جزئیات بیشتر برای روشن شدن موضوع به ذکر یک مثال بپردازیم. منحنی BT زیر با منحنی x² برازش شده است. برای ساده سازی مطلب، منحنی ET نمایش داده نمی شود، منحنی های پس زمینه نیز به رنگ قرمز نشان داده شده و برای راحت تر دیده شدن عریض شده اند.
توجه کنید که از مسیر Config » Colors برای تغییر رنگ منحنی استفاده شده است. برای تغییر ضخامت و پهنای نمودار نیز بر روی آیکون کوچک نمودار در قسمت بالای صفحه کلیک کنید و مقدار پهنای آن را از طریق تغییر در قسمت Width تعیین نمایید.

توجه داشته باشید که این پروفایل دارای یک منحنی پس زمینه است که با منحنی برازش شده جایگزین می شود و در فایل اصلی تغییری به وجود نخواهد آمد. اما اگر بخواهید آن را بر روی فایل اصلی خود ذخیره کنید، نرم افزار به شما هشدار خواهد داد و در صورت نیاز شما را راهنمایی خواهد کرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اولین باری که آنالایزر اجرا می شود، نتایج بر روی هم قرار می گیرند. اما شما می توانید به سادگی آن ها را جابجا کنید. آرتیزان این مسئله که شما آن ها را کجا قرار داده اید به خاطر خواهد سپرد.
هنگامی که آنالایزر به پایان می رسد باید به چندین چیز توجه کرد. همانطور که بعداً نیز توضیح داده خواهد دو کادر به عنوان نتایج نشان داده خواهد شد که به وسیله یک هایلایت طوسی رنگ ناحیه ای که برازش منحنی روی آن انجام شده است را برجسته می کند. یک ناحیه هایلایت شده داخلی وجود دارد که نشان دهنده فاصله زمانی ای است که تمام محاسبات اندازه ای و متریک در آن انجام می شوند. زمان شروع هر ناحیه را می توان از مسیر Config » Curves و از تب Analyze تنظیم کرد. پایان هر دو ناحیه همیشه زمان DROP است.
توجه کنید که به بسته به تم رنگی که استفاده می شود، به خصوص برای رنگ های تیره تر با رفتن به مسیر Config » Phases و برداشتن تیک Watermarks می توان قسمت های هایلایت شده را راحت تر مشاهده نمود.
کادر بالا در تصویر قبل، جدولی از نتایج برازش منحنی را نشان می دهد. به یاد داشته باشید که این مثال BT را با منحنی x² برازش می کند. این بدان معناست که برازش منحنی ROR یک خط مستقیم خواهد بود. مقدار MSE BT معیاری است برای اینکه پروفایل چقدر به ROR خطی (خط مستقیم) نزدیک است و چگونه مقایسه می شود. تطابق کامل میان BT پروفایل و برازش منحنی BT مقدار MSE را صفر نشان می دهد. اعداد بزرگتر تطابق با دقت کمتر را نشان می دهند. توضیحات هر ستون این جدول در انتهای این مطلب آمده است.
کادر پایین، معیارهایی ارائه می دهد که شدت افزایش و یا کاهش ROR در پروفایل را نشان می دهند. هر خط در جدول بخشی از مشخصات RoR (ΔBT) در طول بازه مورد نظر است. زمانی که ROR از برازش منحنی ROR عبور کند، بخشی شروع می شود و پایان می یابد. در این مثال اولین بخش از ساعت ۷:۰۸ شروع می شود. ROR در این زمان زیر برازش منحنی ROR است. در ساعت ۸:۱۲ ROR از برازش منحنی ROR عبور می کند که قسمت دوم را آغاز می کند. بخش سوم در ساعت ۹:۵۴ شروع می شود که ROR دوباره از برازش منحنی ROR عبور می کند. ستون سمت راست ABC/secs مساحت بین منحنی ها تقسیم بر تعداد ثانیه ها است که شاخص خوبی برای صعود و سقوط نمودار است. بخش های دوم و سوم، ABC/secs را بزرگتر از ۱ نشان می دهند که نشان دهنده صعودی بودن و نزولی بودن قابل توجه است.
زمانی که از منحنی x² استفاده می کنیم چه نتیجه ای را می توان خوب دانست؟ اگر میزان MSE BT کمتر از ۰٫۱ باشد نتیجه برشته کاری بسیار خوب است و اگر در بازه ۰٫۱ و ۰٫۳ قرار داشته باشد یک برشته کاری قابل قبول خواهیم داشت. اما به خاطر داشته باشید که مقادیر هموارسازی و دامنه دلتا نیز به میزان زیادی بر روی نتایج تاثیر می گذارند، بنابراین می توان منحنی ای با مقدار ۰٫۱ داشت که عالی نیست. این بازه ها میزان هموارسازی نمودار و دامنه دلتا را بسیار کم فرض می کنند. اگر بخش های زیادی دارید تا زمانی که دلتاهای ماکسیمم کوچک باشند حالت بهتری را نسبت به دارا بودن مقدار کمتر فراهم کرده اید. این بدان معناست که ΔBT بسیار نزدیک به حالت ایده آل است.
توجه کنید که آنالایزر همیشه با استفاده از درجه سانتیگراد محاسبه و گزارش می شود. این اتفاق، مجموعه ای ثابت از واحدها را برای مقایسه و به اشتراک گذاری نتایج آنالایزر فراهم می کند.
بخش ها یا Segments
بیایید به مثال دیگری نگاه کنیم تا ببینیم که آنالایزر چگونه بخش های مختلف را برای آسان تر کردن تجزیه و تحلیل ترکیب می کند. زمانی که ROR پروفایل از منحنی برازش عبور کند و یا با آن تلاقی پیدا کند، بخش ها آغاز می شوند و پایان می یابند. گاهی این بخش ها از نظر رمانی و یا از نظر دامنه کوچک هستند. آنالایزر به صورت خودکار چنین بخش هایی را با بخش دیگری در سمت چپ یا به عبارتی با بخش قبلی خود بر اساس بخش Analyze Options در مسیر Config » Curves و تب Analyze ترکیب می کند. توضیحات این بخش نیز در پایان این مطلب آمده است.
در مثال زیر که با منحنی x² برازش شده است است BT RoR چندین بار برازش منحنی ROR را قطع می کند و از آن بالاتر می رود و یا پایین تر می آید.

توجه داشته باشید که جدول Segment Analysis پنج بخش را نشان می دهد. با نگاهی به منحنی ها، پر واضح است که تعداد دفعات بیشتری وجود دارد که ROR پروفایل از برازش منحنی ROR عبور می کند. در اینجا Analyze Options به کمک آمده و از این میان ۳ نمونه یا کمتر را در نظر نمی گیرد و همچنین تفاوت بین دو منحنی RoR که کمتر از ۰٫۶ باشد را معنی دار نمی داند. در نتیجه آنالایزر چند بخش را با بخش سمت چپ خود ترکیب می کند. اکنون به بخش سوم که از ساعت ۸:۰۴ آغاز می شود نگاه کنید. حداکثر دلتای آن ۰٫۶۱ است که این مقدار تنها ۰٫۰۱ بیشتر از آستانه دلتا است (آستانه یک مقدار مطلق است). حالا اگر تنظیمات را به ۰٫۶۱ تغییر دهیم، جدول زیر به دست می آید که تنظیمی خوب برای این پروفایل است.

حال برای دیدن تمام بخش ها، هر دو Analyze Options را صفر کنید. در جدول، تمام بخش ها به شما نشان داده خواهد شد.

Auto All
گزینه Auto All در مسیر Tools » Analyze سه منحنی مختلف را با BT پروفایل برازش می کند. منحنی های مذکور x²، x³ و ln() هستند. پس از تکمیل Auto All برازش منحنی x² در نمودار نمایش داده می شود. نتایج برازش منحنی برای هر سه نوع منحنی در قسمت Curve Fit Analysis نشان داده خواهد شد. نتایج به ترتیب صعودی بودن MSE BT مرتب می شوند. قسمت Segment Analysis نتایج مربوط به برازش منحنی x² را نشان خواهد داد.

برازش با منحنی های منتخب در پس زمینه
آنلایزر می تواند BT پروفایل را با هر منحنی ای در پس زمینه مقایسه نماید. اطمینان حاصل کنید که BT پروفایل پس زمینه مورد نظرتان در نمودار نمایش داده می شود. برای این کار از مسیر Tools » Analyze قسمت Fit BT to Bkgnd را انتخاب کنید.
پس از اتمام کار آنالایزر، می توانید نتایج را از مسیر Tools » Analyze » Clear پاک کنید. خواهید دید آنچه که باقی خواهد ماند منحنی های برازش هستند نه منحنی های پس زمینه اصلی شما. اگر دوست داشته باشید، می توانید پروفایل ها را از منوی Roast تغییر دهید و منحنی برازش را ذخیره نمایید تا بعدتر به عنوان منحنی پس زمینه ایده آل از آن استفاده نمایید. اگر می خواهید منحنی اصلی پس زمینه را مجددا داشته باشید تا نمایش داده شود می توانید آن را مجدداً بارگیری کنید یا به صورت مستقیم از مسیر Roast » Background » Load یک منحنی پس زمینه را بارگذاری کنید.
توضیحاتی در خصوص قسمت های مختلف
خانه های جدول Curve Fit:
⦁ ستون اول: نوع برازش منحنی.
⦁ MSE BT: میانگین مربعات خطا (تفاوت) بین BT و برازش منحنی BT. هرچه این عدد به صفر نزدیک تر باشد، برازش بهتری را خواهید داشت.
⦁ RoR Δ @FCs: تفاوت بین BT RoR و منحنی برازش ROR در زمان شروع شکست اول. اگر مقدار به صورت nan درج شده باشد، RoR @FCs به صورت منحصر به فرد یافت نمی شود. این مسئله ممکن است با منحنی هایی که بسیار دیجیتالی به نظر می رسند اتفاق بیفتد. افزایش همواری و صافی و یا دامنه دلتا می تواند این مشکل را حل نماید.
⦁ Max+/Max- RoR Δ: حداکثر اختلاف حسابی بین BT RoR (ΔBT) و برازش منحنی RoR. وقتی BT RoR بالاتر و یا بیشتر از برازش منحنی ROR باشد Max+ بیشترین تفاوت را دارد و زمانی که BT RoR کمتر از برازش منحنی ROR باشد، Max- بیشترین تفاوت را داراست.
خانه های جدول Segment Table (صعود و سقوط):
⦁ Start: آغاز هر بخش.
⦁ Duration: طول هر بخش بر حسب میلی متر:ثانیه.
⦁ Max Delta: حداکثر تفاوت بین ROR واقعی و برازش منحنی ROR برای آن بخش.
⦁ Swing: تفاوت بیشترین دلتای بخش قبلی و بیشترین دلتای این بخش.
⦁ ABC/secs: ناحیه بین منحنی ها تقسیم بر تعداد ثانیه در آن بخش. Analyzer مساحت بین BT RoR و برازش منحنی ROR را برای هر بخش محاسبه می کند و آن ناحیه را بر تعداد ثانیه همان بخش تقسیم می کند. این مقدار نشان دهنده شدت افزایش و یا سقوط است. هر چه این مقدار به صفر نزدیک تر باشد بهتر است.
تنظیمات اختیاری (از مسیر Config » Curves و تب Analyze)
گزینه های Curve Fit و Interval of Interest
⦁ Start of Curve Fit Window: این حالت زمانی است که برازش منحنی آغاز می شود. برازش منحنی با استفاده از داده های BT از همین زمان تا زمان DROP انجام خواهد شد.
⦁ Custom offset seconds from CHARGE: اگر Custom به صورت یک عدد برای Start of Curve Fit Window انتخاب شود، برازش منحنی این تعداد ثانیه پس از شارژ آغاز خواهد شد.
Interval of Interest
⦁ Start of Analyze interval of interest: این مربوط به زمانی است که interval of interest آغاز می شود. محاسبات و نتایج حاصل از Analyzer از این زمان شروع شده و به DROP ختم می شود. تجزیه و تحلیل interval of interest نبایید زودتر از Start of Curve Fit Window باشد. در این حالت اگر زودتر تنظیم شده باشد در هنگام اجرای آنالایزر یک پیام هشدار از سوی ارتیزان به شما نمایش داده خواهد شد.
⦁ Custom offset seconds from CHARGE: اگر عددی برای Start of Analyze interval of interest به صورت دلخواه انتخاب شود، interval of interest این تعداد ثانیه پس از شارژ آغاز خواهد شد.
Analyze Options
⦁ Number of samples considered significant: هنگام انجام تجزیه و تحلیل بخش ها، آنالایزر بخش های کوتاهی را که مهم در نظر گرفته نمی شوند با بخش های دیگر ترکیب می کند. اگر بخشی دقیقاً همان مقدار را داشته باشد و یا از آن کمتر باشد، به طور خودکار با بخش قبلی ترکیب می شود. این تنظیم در جدول Segment Analysis و با برچسب Samples Threshold نشان داده شده است.
⦁ Delta RoR Actual-to-Fit considered significant: هنگام انجام تجزیه و تحلیل بخش ها، آنالایزر بخشی را که در آن ROR پروفایل نزدیک به برازش منحنی ROR برای مدت زمان همان بخش است را با هم ترکیب می کند. اگر مقدار مطلق تفاوت بین ROR پروفایل و برازش منحنی ROR این مقدار و یا کمتر از آن باشد، آن بخش به طور خودکار با بخش قبلی ترکیب می شود. این تنظیم در جدول Segment Analysis و با برچسب Delta Threshold نشان داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *