گیشا (پاناما)

گیشا (پاناما)
گیشا پانامایی کیفیت فوق العاده ای در ارتفاعات دارد. اصطلاح گیشا غالباً برای قهوه های دیگری که ژنتیک متمایزی از زیرگونه گیشا پانامایی ندارند نیز به کار می رود. این زیرگونه به طور گسترده در مالاوی کشت می شود.
ظاهر
قد: بلند
رنگ نوک برگ ها: سبز یا برنز
اندازه دانه قهوه: متوسط
زراعت
ارتفاع بهینه:
پنج درجه شمالی تا پنج درجه جنوبی: > 1600 متر
پنج تا پانزده درجه شمالی و پنج تا پانزده درجه جنوبی: > 1300 متر
بیشتر از پانزده درجه شمالی و بیشتر از پانزده درجه جنوبی: > 1000 متر
پتانسیل کیفیت در ارتفاع بالا: استثنایی
برداشت بالقوه: متوسط
زنگ برگ قهوه: متحمل
بیماری گیلاس قهوه: مستعد
نماتدها: مستعد
اولین سال تولید سال چهارم
نیازهای تغذیه ای متوسط
رسیدن میوه متوسط
نسبت دانه قهوه به گیلاس آن میانگین
تراکم کاشت ۳۰۰۰ – ۴۰۰۰ در هکتار (با استفاده از هرس تک ساقه)
اطلاعات بیشتر در خصوص زراعت این زیرگونه –

ژنتیک
اصل و نسب –
توصیف ژنتیکی بومی اتیوپیایی
تاریخچه این زیرگونه در اصل از جنگل های قهوه در کشور اتیوپی و در دهه ۱۹۳۰ جمع آوری شد و از آنجا به ایستگاه تحقیقاتی لیامونگو در تانزانیا فرستاده شد. سپس در سال ۱۹۵۳ به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گرمسیری (CATIE) در آمریکای مرکزی آورده شد، جایی که به عنوان T2722 ثبت شد. در دهه ۱۹۶۰ پس از اینکه به دلیل تحمل زنگ برگ قهوه شناخته شد، از طریق CATIE در سراسر پاناما توزیع شد. با این حال، شاخه های این گیاه شکننده بودند و مورد علاقه کشاورزان واقع نشد. همین مسئله سبب شد تا این زیرگونه به صورت گسترده کشت نشود. این قهوه در سال ۲۰۰۵ هنگامی که خانواده پترسون از پاناما با استفاده از آن وارد رقابت «بهترینِ پاناما» شدند مورد توجه قرار گرفت و نمرات فوق العاده بالایی دریافت نمود و در آن زمان موفق شد تا رکورد قیمت قهوه سبز را بشکند و به ازای هر پوند ۲۰ دلار به فروش رفت.
سردرگمی قابل توجهی در خصوص گیشا وجود دارد، زیرا چندین گونه گیاهی متمایز ژنتیکی وجود دارد که به همگی آن ها گیشا گفته می شود که بسیاری از آن ها منشا جغرافیایی مشابهی در کشور اتیوپی دارند. آنالیزهای اخیر ژنتیکی انجام شده تایید می کنند که گیشا پانامایی از نسل T2722 متمایز و یکنواخت است. هنگامی که گیاهان قهوه گیشا در ارتفاعات به خوبی مدیریت شوند حاصل آن با کیفیت بسیار بالایی در فنجان همراه است و غالباً به علت رایحه های گلی و هلو مانند آن شناخته شده است.
املای Geisha و Gesha گاهی به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل آن این است که هیچ ترجمه مشخصی از گویش های اتیوپی به انگلیسی وجود ندارد. این قهوه برای اولین بار در رکوردهای ژرم پلاسم با املای Geisha به ثبت رسید و محققان قهوه و بانک های ژرم پلاسم عمدتاً همین املا را در چند دهه اخیر حفظ کرده اند و باعث ترویج اینگونه نوشتار در صنعت قهوه شده اند. این قهوه در اصل در اتیوپی و در منطقه ای نزدیک به کوهی که نام آن در انگلیسی به صورت Gesha ترجمه می شود جمع آوری شد. در نتیجه، بسیاری در صنعت قهوه ترجیح می دهند تا از آن استفاده نمایند.

دسترسی
پرورش دهنده هیچ کدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *