پاناما

پاناما
احتمالاً گیاهان قهوه با اولین مهاجران اروپایی در اوایل قرن نوزدهم وارد پاناما شده اند. در گذشته پاناما شهرت چندان خوبی برای قهوه های خود نداشت و تولید آن تقریباً یک دهم قهوه کشور همسایه خود یعنی کاستاریکا بود، اما اکنون علاقه روزافزونی از سوی جامعه قهوه تخصصی به قهوه های باکیفیت آن نشان داده می شود.
جغرافیای پاناما به گونه ای است که تعدادی ریزاقلیم متمایز در مناطق قهوه کاری آن وجود دارد و تولیدکنندگان بسیار ماهر و متعهدی در حال حاضر در حال کشت قهوه در این کشور هستند. این بدان معناست که قهوه های با کیفتی در حال تولید است، اگرچه این قهوه ها اغلب با قیمت های نسبتاً بالایی نیز همراه هستند. این قیمت های بالا تا حدی توسط عامل اصلی دیگر تأثیرگذار بر صنعت این کشور یعنی املاک و مستغلات آن تعیین می شود. تقاضای زیادی برای زمین های این کشور از سوی کشورهای آمریکایی های شمالی وجود دارد که مایل به خرید خانه در کشوری با ثبات، زیبا و نسبتاً ارزان هستند. بسیاری از مزارع که زمانی قهوه تولید می کردند، اکنون به عنوان خانه ای به مهاجران خارجی فروخته شده اند. پاناما همچنین استاندارد بالایی از قوانین کار را نیز دارد، بنابراین به قهوه چین ها دستمزد بیشتری پرداخت می کند، هزینه ای که در نهایت به مصرف کننده منتقل می شود.
ملک زمرد
وقتی صحبت از قیمت بالای قهوه پانامایی به میان می آید، یک مزرعه خاص در پاناما به ذهن خطور می کند و به سختی می توان به مزرعه یا زمین دیگری فکر کرد که چنین تاثیر قوی ای بر صنعت قهوه در آمریکای مرکزی داشته باشد. آن مزرعه Hacienda La Esmeralda به معنای ملک زمرد است که متعلق به خانواده پترسون است و توسط آن ها اداره می شود. در زمانی که قیمت کالای قهوه نسبتاً پایین بود، انجمن قهوه تخصصی پاناما مسابقه ای به نام بهترین قهوه های پاناما ترتیب داد. به دنبال آن، بهترین قهوه ها از مزارع مختلف پاناما رتبه بندی شده و سپس برای یک حراج آنلاین قرار گرفتند. این مزرعه چند سالی بود که زیرگونه ای متمایز به نام گیشا را پرورش می داد، اما این رقابت قهوه آن ها را به مخاطبان بیشتری معرفی کرد. آن ها چهار سال متوالی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و سپس در سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و یک دسته از مسابقات ۲۰۱۳ برنده این رقابت ها شدند.
از ابتدا، این قهوه با رسیدن به قیمت ۲۱ دلار به ازای هر پوند در سال ۲۰۰۴، رکورد قیمت ها را شکست، و پس از آن به طور تدریجی به قیمت ۱۷۰ دلار به ازای هر پوند در سال ۲۰۱۰ رسید. مقدار کمی از قهوه فرآوری شده طبیعی آن در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۳۵۰٫۲۵ دلار به ازای هر پوند فروخته شد و دیگر هیچ شکی باقی نگذاشت که این قهوه گرانترین قهوه موجود در جهان است. برخلاف برخی دیگر از قهوه های بسیار گران قیمت (مانند قهوه های نوآورانه و وحشتناک کوپی لواک یا برخی از قهوه های کوهستان آبی جامائیکا)، این مزرعه به دلیل کیفیت واقعی بالای قهوه اش، قیمت های خود را به دست آورد، اگرچه تقاضای بالا و بازاریابی عالی این قهوه نیز در این موفقیت نقش داشت. طعم این قهوه رکوردشکن کاملاً غیرعادی است و طعمی گلی و مرکباتی با تن واره ای کاملاً سبک و چای مانند دارد. تأثیر این مزرعه را می توان در افزایش تعداد مزارع در پاناما و آمریکای مرکزی مشاهده کرد که شروع به کاشت زیرگونه گیشا کرده اند. برای بسیاری از تولیدکنندگان، این زیرگونه نویدبخش قیمت های بالاتری به نظر می رسید و تا حدی نیز ثابت شده است که درست است، زیرا گیشا معمولاً با قیمت های بالاتری نسبت به زیرگونه های دیگر فروخته می شود.
قابلیت ردیابی
باید انتظار بالایی از قابلیت ردیابی قهوه های پانامی داشت. این قهوه ها تا سطوحی مانند مجموعه های خاص که فراوری های متمایز پس از برداشت قهوه را انجام می دهند قابل ردیابی هستند.
مشخصات طعمی
قهوه های بهتر کشور پاناما معمولاَ طعم های مرکباتی و گلی را دارا هستند و دارای تن واره ای سبک و با پیچیدگی ها طعمی فراوان هستند.
مناطق پرورش دهنده قهوه
جمعیت: ۴۰۵۸۰۰۰
تعداد کیسه های ۶۰ کیلوگرمی در سال: ۱۱۵۰۰۰
مناطق پرورش دهنده قهوه در پاناما بیشتر بر اساس نحوه فروش قهوه تعریف شده اند تا جغرافیا. تا پیش از این، زمانی که قهوه در این کشور به صورت گسترده تری کشت می شد، مناطق فهرست شده زیر می توانستند به عنوان یک موجودیت گروه بندی شوند، چرا که کوچک و نزدیک به هم هستند.
بوکت
این منطقه شناخته شده ترین منطقه تولید کننده قهوه در پاناما است. توپوگرافی کوهستانی آن ریزاقلیم های متفاوتی را ایجاد می کند و هوای نسبتاً خنک و مه های مکرر آن به کند شدن بلوغ گیلاس قهوه کمک می کند. برخی معتقدند که این اثرات می تواند اثرات ارتفاعات بالاتر را تقلید نماید.
ارتفاع: ۴۰۰ تا ۱۹۰۰ متر
زمان برداشت: دسامبر تا مارس
زیرگونه ها: تیپیکا، کاتورا، کاتوای، بوربون، گیشا و سن رامون

آتشفشان کندلا
این منطقه بسیاری از غذاهای پانامایی و قهوه های فوق العاده آن را تولید می کند و با کشور کاستاریکا هم مرز است.
ارتفاع: ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ متر
زمان برداشت: دسامبر تا مارس
زیرگونه ها: تیپیکا، کاتورا، کاتوای، بوربون، گیشا و سن رامون
رناسیمینتو
منطقه دیگری که در استان چیریکی واقع شده و با کشور کاستاریکا هم مرز است. این منطقه نسبتاً کوچک است و به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی قهوه تخصصی در کشور پاناما به حساب نمی آید.
ارتفاع: ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ متر
زمان برداشت: دسامبر تا مارس
زیرگونه ها: تیپیکا، کاتورا، کاتوای، بوربون، گیشا و سن رامون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *