نایاریتا

نایاریتا
زیرگونه ای با بازدهی بالا و کیفیت بسیار خوب فنجان در ارتفاعات بالا.
ظاهر
قد: کوتاه
رنگ نوک برگ ها: برنز تیره
اندازه دانه قهوه: بزرگ
زراعت
ارتفاع بهینه:
پنج درجه شمالی تا پنج درجه جنوبی: > 1600 متر
پنج تا پانزده درجه شمالی و پنج تا پانزده درجه جنوبی: > 1300 متر
بیشتر از پانزده درجه شمالی و بیشتر از پانزده درجه جنوبی: > 1000 متر
پتانسیل کیفیت در ارتفاع بالا: بسیار خوب
برداشت بالقوه: بالا
زنگ برگ قهوه: مستعد
بیماری گیلاس قهوه: متحمل
نماتدها: مستعد
اولین سال تولید سال دوم
نیازهای تغذیه ای بالا
رسیدن میوه متوسط
نسبت دانه قهوه به گیلاس آن بسیار بالا
تراکم کاشت ۳۰۰۰ – ۴۰۰۰ در هکتار (با استفاده از هرس تک ساقه)
اطلاعات بیشتر در خصوص زراعت این زیرگونه نکته مهم در خصوص هیبریدی های F1: بذرهای گرفته شده از گیاهان هیبریدی، ویژگی های مشابه گیاهان مادر را نخواهند داشت که به آن تفکیک نژادی گفته می شود. این بدان معناست که ظاهر و رفتار گیاه مانند والدین خود نخواهد بود و عملکرد زراعی، مقاومت در برابر بیماری های مختلف، کیفیت و یا سایر ویژگی های خود را از دست می دهند. تکثیر این زیرگونه تنها از طریق تکثیر کولونی امکان پذیر است و از مکان هایی قابل اعتماد خریداری می شود.

ژنتیک
اصل و نسب ناریلیس * الحاق وحشی اتیوپیایی ET26 (مجموعه CATIE)
توصیف ژنتیکی هیبریدی F1 (مخزن ژنی)
تاریخچه یک زیرگونه هیبریدی نسل اول (F1) از تلاقی بین ناریلیس که در برابر زنگ قهوه مقاوم است (و خود یکی از انواع کاتیمور است) و یک نژاد بومی از مجموعه قهوه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گرمسیری (CATIE) نشات گرفته است. این زیرگونه در اصل در اتیوپی توسط ORSTOM/IRD جمع آوری شد و انتخاب زیرگونه نایاریتا توسط ECOM-CIRAD در نیکاراگونه صورت پذیرفت.
هیبریدی های نسل اول در آمریکای مرکزی به عنوان بخشی از تلاش پرورش دهندگان برای افزایش تنوع ژنتیکی زیرگونه ها در منطقه به حساب می آیند، چرا که زیرگونه های سنتی آمریکا از نظر ژنتیکی به شدت محدود شده اند.
به طور معمول والدین هیبریدی F1 به گونه ای انتخاب می شوند که از نظر ژنتیکی به یکدیگر نزدیکی نداشته باشند. این فاصله، قدرت ترکیب را به حداکثر می رساند و به بازده بالا و قدرت کلی گیاه (به عنوان مثال تحمل در برابر یخبندان) بدون افت کیفیت قهوه در فنجان و یا مقاومت در برابر بیماری ها منجر می شود. تنها تعداد انگشت شماری از قهوه های هیبریدی F1 در جهان وجود دارد که بیشتر آن ها در ۱۰ سال گذشته توسعه یافته اند و اخیراً به صورت تجاری در دسترس کشاورزان قرار گرفته اند.

دسترسی
پرورش دهنده CIRAD-ECOM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *