میبیریزی

میبیریزی
کیفیت استثنایی در فنجان، مقاوم به خشکسالی و مستعد به ابتلا به بیماری های مهم قهوه از ویژگی های این زیرگونه است. این زیرگونه برای تولیدکنندگان کوچک قهوه در کشورهای رواندا و بورندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ظاهر
قد: بلند
رنگ نوک برگ ها: سبز یا برنز
اندازه دانه قهوه: بزرگ
زراعت
ارتفاع بهینه:
پنج درجه شمالی تا پنج درجه جنوبی: > 1600 متر
پنج تا پانزده درجه شمالی و پنج تا پانزده درجه جنوبی: > 1300 متر
بیشتر از پانزده درجه شمالی و بیشتر از پانزده درجه جنوبی: > 1000 متر
پتانسیل کیفیت در ارتفاع بالا: استثنایی
برداشت بالقوه: خوب
زنگ برگ قهوه: مستعد
بیماری گیلاس قهوه: مستعد
نماتدها: ناشناخته
اولین سال تولید سال سوم
نیازهای تغذیه ای پایین
رسیدن میوه ناشناخته
نسبت دانه قهوه به گیلاس آن میانگین
تراکم کاشت ۱۰۰۰ – ۲۰۰۰ در هکتار (با استفاده از هرس چند ساقه)
اطلاعات بیشتر در خصوص زراعت این زیرگونه مقاوم و انعطاف پذیر نسبت به خشکسالی (به عنوان مثال می تواند با مدیریت ضعیف و شرایط محیطی نامطلوب مقابله نماید).

ژنتیک
اصل و نسب پس زمینه ژنتیکی تیپیکا مانند
توصیف ژنتیکی گروه بوربون-تیپیکا (مربوط به تیپیکا)
تاریخچه این زیرگونه به احتمال زیاد قدیمی ترین زیرگونه در رواندا است و هنوز هم از آن به عنوان یک زیرگونه مهم برای کشاورزان کوچک در کشورهای رواندا و بوروندی یاد می شود.
مستندات کمی در خصوص منشا زیرگونه میبیریزی موجود است. به گفته مورخ بلژیکی ادموند لپلی این زیرگونه توسط دولت آلمان در رواندا و در دهه ۱۹۱۰ از کشور گواتمالا معرفی شد. در ابتدا آن را گواتمالا می نامیدند که به احتمال زیاد اصل و نسبی مربوط به تیپیکا داشته است، چرا که در آن زمان در کشور گواتمالا تنها زیرگونه تیپیکا کشت می شده است.
این زیرگونه توسط دولت استعماری آلمان میان هیئت های کاتولیک رواندا در دهه ۱۹۲۰ از جمله میبیریزی در غرب رواندا توزیع شد. جمعیت آن در میبیریزی به خوبی زیاد شد و منبعی برای معرفی بذر میبیریزی به مجموعه ژرم پلاسم در جمهوری دموکراتیک کنگو گشت. پس از آن تولیدمثل در جمعیت این زیرگونه آغاز شد و چندین خط از آن در ایستگاه تحقیقاتی قهوه روبونا مورد مقایسه قرار گرفت. با این حال، مشخص نیست که آیا خطوط خاص میبیریزی برای کشاورزان در همان زمان معرفی شده است یا اینکه میبیریزی امروزی از مزارع قبلی سرچشمه می گیرد. آزمایشات ژنتیکی اخیر نشان می دهد که میبیریزی مربوط به گروه ژنتیکی تیپیکا است.

دسترسی
پرورش دهنده هیچ کدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *