جاوا

جاوا
زیرگونه ای با کیفیت بالا در آمریکای مرکزی که نسبت به بسیاری از بیماری ها مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. این زیرگونه به کود کمی نیاز دارد و از این رو می تواند انتخاب خوبی برای کشاورزان خرد باشد.
ظاهر
قد: بلند
رنگ نوک برگ ها: برنز
اندازه دانه قهوه: بزرگ
زراعت
ارتفاع بهینه:
پنج درجه شمالی تا پنج درجه جنوبی: > 1600 متر
پنج تا پانزده درجه شمالی و پنج تا پانزده درجه جنوبی: > 1300 متر
بیشتر از پانزده درجه شمالی و بیشتر از پانزده درجه جنوبی: > 1000 متر
پتانسیل کیفیت در ارتفاع بالا: بسیار خوب
برداشت بالقوه: متوسط
زنگ برگ قهوه: متحمل
بیماری گیلاس قهوه: متحمل
نماتدها: مستعد
اولین سال تولید سال سوم
نیازهای تغذیه ای پایین
رسیدن میوه متوسط
نسبت دانه قهوه به گیلاس آن میانگین
تراکم کاشت ۳۰۰۰ – ۴۰۰۰ در هکتار (با استفاده از هرس تک ساقه)
اطلاعات بیشتر در خصوص زراعت این زیرگونه –

ژنتیک
اصل و نسب –
توصیف ژنتیکی بومی اتیوپیایی
تاریخچه زیرگونه جاوا سابقه ای طولانی در کشت دارد و همانطور که از نام آن نیز مشخص است، این زیرگونه در اوایل قرن نوزدهم توسط هلندی های مستقیماً از اتیوپی به جزیره جاوا معرفی گشت.
در ابتدا تصور می شد که این زیرگونه انتخابی از تیپیکا باشد. در اواسط قرن بیستم، توسط یک کشاورز محلی که از طریق شرکت ویلمورین که دانه های جاوا را از یک پرورش دهنده معروف خریداری می کرد، به کامرون آورده شد. در کامرون پیر بوهارمونت (پرورش دهنده) مشاهده نمود که این زیرگونه نسبت به بیماری گیلاس قهوه که یک مشکل رایج برای بسیاری از تولیدکنندگان قهوه در افریقا است، تا حدی متحمل است و از این رو می تواند برای تولیدکنندگان خرد که از ورودی های کمی استفاده می کنند به خوبی سازگار باشد. پس از نزدیک به بیست سال، در بین سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ این زیرگونه برای کشت در کشور کامرون منتشر شد.
در ابتدا تصور می شد که این زیرگونه انتخابی از تیپیکا باشد اما انگشت نگاری ژنتیکی نشانه های مولکولی نشان داده است که جاوا انتخابی از یک جمعیت بومی اتیوپیایی به نام ابیسینیا است.
در سال ۱۹۹۱ این زیرگونه توسط مرکز همکاری های بین المللی و توسعه کشاورزی (CIRAD) و توسط پرورش دهنده ای یه به نام بنویت برتراند به کاستاریکا معرفی گشت. هدف از آن این بود که گزینه هایی برای مالکان خرد با استفاده از ورودی های کم و همچنین با تحمل بیماری زنگ برگ قهوه ارائه شود (بیماری زنگ برگ قهوه در حال حاضر در آمریکای مرکزی وجود ندارد اما این نگرانی وجود دارد که ممکن است در آینده ای نزدیک این بیماری به منطقه منتقل گردد). بذرهای آن به کشورهای PROMECAFE ارسال شد، اما هیچ گاه در هیچ کدام از این کشورها منتشر نشد. متعاقب آن، پتانسیل کیفی و خوب زیرگونه جاوا در ارتفاعات بالا شناسایی شد. اولین کشور آمریکای مرکز که به طور رسمی این زیرگونه را به رسمیت شناخت کشور پاناما در سال ۲۰۱۶ بود.
این زیرگونه جایگزین جالبی برای زیرگونه گیشا است که کیفیت بسیار بالایی دارد اما برای کشاورزان کوچک به دلیل تحمل آن در برابر بیماری زنگ برگ انعطاف پذیرتر است.

دسترسی
پرورش دهنده هیچ کدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *